K0+K1: Voorleesweek.

Tijdens de voorleesweek kwamen er heel wat (groot)ouders in onze klas langs om een prentenboek voor te lezen.

Superleuk!

Voorlezen stimuleert de ontwikkeling van je kleuter op verschillende ontwikkelingsvlakken. Daarom doen wij maar al te graag mee met de nationale voorleesweek of jeugdboekenweek. Elke schooldag wordt in ons klasje ook steevast afgesloten met een verhaal uit onze klasbibliotheek. Dus voorlezen ….. zeker doen!

Voorlezen vergroot de woordenschat.
Door met kinderen plaatjes te bekijken en te benoemen, leren ze hoe iets heet. Tijdens het voorlezen pikken kinderen nieuwe woorden op. Een wat ouder kind vraagt soms spontaan naar de betekenis van een moeilijk woord, maar verifiëren kan geen kwaad, je kunt er ook naar vragen.

Voorlezen draagt bij aan het taalgevoel en taalbegrip.
Kinderen raken vertrouwd met taal, alleen al door te luisteren naar een verhaal. Boeken krijgen iets spannends, met letters en woorden kun je ‘toveren’, van woorden kun je zinnen en mooie verhalen maken.

Voorlezen prikkelt de fantasie.
Kinderen leren zich een voorstelling te maken van dingen die ze in het echt nog nooit hebben gezien of meegemaakt.

Voorlezen oefent de luistervaardigheid en het concentratievermogen.

Voorlezen stimuleert de sociaal-emotionele vaardigheden.
In hun jonge leventje krijgen kinderen te maken met veel nieuwe indrukken en situaties. Denk aan een nieuw broertje of zusje, de eerste schooldag of misschien wel een scheiding. Samen een boekje lezen over een herkenbaar onderwerp en daarover praten, kan je kind helpen bij de verwerking van indrukken en gevoelens. Wanneer je kind wordt voorgelezen leeft het mee met de figuren uit het boek. Spelenderwijs leert het zich in te leven in de leef- en ervaringswereld van een ander.

foto’s

K0+K1: Voorleesweek.

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden.