L1 + L5: Tutorlezen + voorlezen!

Lezen is een onmisbare basisvaardigheid in het dagelijks leven van kinderen (en volwassenen). Wij proberen als school de leesbevordering zo aantrekkelijk mogelijk te maken door een brede waaier van activiteiten aan te bieden. Wie graag leest zal meer en beter lezen. Leren lezen is dan ook één van de belangrijkste leerprocessen in de lagere school. Naast technisch lezen is het ook heel belangrijk dat kinderen begrijpen wat ze lezen. En om dit begrijpend lezen een duwtje in de rug te geven, organiseren wij tutorlezen.

Tutorlezen is een samenwerkingsvorm tussen leerlingen van verschillende leeftijden. Waarbij de oudste leerling een jongere begeleidt. Eenmaal per week komen de leerlingen van het  5de leerjaar (=de TUTORS) helpen om de leerlingen van het 1ste individueel te begeleiden bij het lezen.
Tijdens een korte introductie werden de tutors ingelicht over de begeleiding. Ze zijn nu verantwoordelijk gesteld voor hun leerling.Tijdens deze momenten krijgt de jongere leerling veel individuele aandacht en wordt er onmiddellijk aandacht gegeven op het leesgedrag. Dit ’tutorsysteem’ creëert een zorgend schoolklimaat en de leesprestaties verbeteren doordat de betrokkenheid van de leerlingen verhoogt.

Naast tutorlezen oefenen de kinderen van het 5e leerjaar ook het voorlezen, ze lezen voor voor de kinderen van het eerste leerjaar, de kinderen van het eerste leerjaar vinden het fantastisch om voorgelezen te worden!

foto’s

L1 + L5: Tutorlezen + voorlezen.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Binnenkort